Thursday, September 29, 2011

Happy Besday Yan.



Today is my best friend besday. She is my classmate, housemate, roomate n 'tilam mate' when I was studying at MSU a few years ago. Hope she will be succeed whatever she do especially in Tourism field and her life.

Wednesday, September 28, 2011

Sakit Gigi Tampal Koyok...


Argh...sakit betul gigi ni adoi..dr taon lps nk tumbuh gigi sampai skrg x abis2 lg tumbesarannya. Mcm bayi yg br nak tumbuh gigi pula rsnya. Dah 3 hari terseksa x dpt nk mkn dgn berseleranya, walhal sakit2 gigi pun laju juga ku mkn. Dah lapo hentam je lps tu hamek bengkak gusi. Aish..lau sakit gigi ni pttnya mkn bubur je eloknya, x leh mkn pedas2. Tp..lau x pedas x sdp pula.

Sbnrnya aku mls nk dtg kje rini sbb sakit gigi sgt2 pagi td, nk buka mulut pun terseksa, apatah lg nk mengunyah. Tp disebabkn tanggungjwb so kenela dtg kje sbbnya kunci opis ada pd aku. Lgpun bos tarak gi outstation so aku bertanggungjwb utk menjg opis ini hohoo. Krg lau x dtg kesian plak bdk2 tu x dpt masuk opis. Makanya aku gagahkn jua hadir ke opis. Dan selama ku bekrja disini baru aku perasan aku x prnh amik cuti sakit lg rupanya. Bagus betul tahap kesihatanku, tp x dela sampai x prnh sakit lgsg, setakat sakit kepala, pening2, selsema je...selagi boleh berthn aku tahan, x mo amik cuti.

Eh...perasan x gmbo kt ats ni dah x de kan. Sbb saya lupa nk renovate blog ni semula...smlm nk buat tp dah tergendala. Igt nk tuko gmbo br or design title yg besh2 tp x sempat. Weekend ni lau ada ms br nk buat. Lg satu igt nk buat entri br psl raya, lau ada kesempatan weekend ni juga ku update.

Monday, September 12, 2011

Duit Abang, Duit Abang..Duit Ayang pun Duit Abang juga..

Aku sgt tertarik dgn isu ini tatkala membacanya di mjlh Nur. Serius ku katakn bahawa aku sgt2 menyukai intipati yg terdpt dlm mjlh Nur ini berbanding mjlh Dara.com kegemrn ku ketika zmn remaja dulu. Mgkin sbb dah nk mendirikan rumahtangga ni jiwa tu dah bertukar sikit. Kalau dulu2 bc mjlh Dara.com aku lg suka tgk fesyen2 dn make up terkini je berbanding membaca isu/cerita yg di ketghkn. But now, entah macamana tetiba aku nk try belek2 mjlh Nur pula..dan sesungguhnya ia tidak mengecewakn dn lps ni mjlh Nur adlh mjlh yg ptt dimiliki setiap bln krn ia sgt sesuai utk wanita2 berkerjaya mcm aku nih. Lg satu yg best sbb byk diketghkn fesyen2 yg sesuai utk ke pejabat. Sekaligus ianya tlh memberikn ku inspirasi br dn idea utk ku mencari ilham dlm berfesyen.

Ok, now kita berbalik kpd isu yg inginku ketghkn dn berkogsi dgn sahabat2 ku sekalian. Tajuk isu spt title di ats ye. Ok, aku x nk citer bulat2 psl isu ni cukup la sekadar summarize aje ye. Kalo citer 100% yg ada dlm mjlh ni...itu da dikira copy paste. Nak tau lbh lanjut kene la beli mjlh Nur ni yek.

Apa yg dpt ku simpulkn dr isu ini adlh...x slh sbnrnya seorg isteri yg bekerja utk berkongsi sebahagian drpd gajinya utk perbelanjaan harian. Itu pun jika gaji isteri lbh byk dr suami boleh la nk kongsi lbh. Akn tetapi jika gaji isteri cukup2 utk wat belanja diri sendiri dn byr duit kete je macamana pula? Itu lom masuk perbelanjaan anak2 lg.

Aku sgt tertarik dgn kata2 pakar kaunseling iaitu Tuan Hj. Hushim Hj. Salleh menyebut "Seorng suami tdk bole memaksa isterinya utk berkongsi gajinya jika tdk dgn keihlasn hatinya. Adlh berdosa bg suami yg mengambil kesempatan ats keringat isteri. Walau isteri bekerja sekalipun ia bkn tanggung jwb isteri utk turut sama mengeluarkn wang hingga rs terbeban. Bila hilang keikhlsn drpd pihak istri mlh ia cenderung ke arah paksaan ianya dikira satu penindasan kpd istri. Ketidak ikhlasan bole mnghilngkn berkah rumah tangga."

Pada pandangn aku jika si istri tu bergaji bsr x slh nk berkongsi tp kalau gajinya cukup2 mkn je cmne nk kongsi...setakat brg2 dapur tu apa la sgt kan..tp kalo da sampai bil letrik, air, fon, brg2 letrik dn sbgnya pun kene gak itu agak melampau ler bg aku. Lau semua bnda pun duit isteri je baik isteri tu tuko jd suami x gitu. Lg satu kalo kesnya si suami yg siap mntk gji si istri tu dicampur skali dgn gaji suami dah jd satu kejanggalan pula bila nnt si istri tiba2 nk mntk sikit gaji dia utk beli brg2 keperluan sendiri. Kira ok lg lau si suami tu x byk songeh tp kalo jenis yg byk tye tu cthnya 'ha u nk beli apa, nak buat apa, x pyh la beli apa yg ada tu je u pakai' itu sgt melampau la bg ku.

Walauapapun, perkongsian wang ini ada kelebihn dn keburukannya dn perlu adanya kejujuran dlm perkongsian wang dlm hidup berumahtangga ni. Tetapi harus di ingatkn oleh para suami jgn sesekali mengambil kesempatan pula ke ats istri ye, ini krn si istri juga punya keinginan utk memiliki harta dn simpanan sendiri serta igin membantu ibu bapa/adk beradiknya. Para istri jg perlu beringat bahawa haram bg seorng wanita bekerja tanpa keizinan suami. -Perigatan utk diri sendiri juga-


Nak tahu cerita lbh detail sila la beli mjlh NUR yek.

PS-Bertuahlah para isteri yg suaminya faham tanggungjwb dn peranan sbg suami tetapi bersabarlah bg isteri yg suaminya terlalu berharap pd bantuan isteri.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...